احتمال ابتلا به سرطان پستان پیشرفته در زنان دیابتی

 دیابت با ابتلا به سرطان پیشرفته ی پستان در ارتباط است، بر اساس این تحقیق جدید یک ارتباط قوی بین دیابت و سرطان پستان در مراحل پیشرفته وجود دارد.

 دانشمندان موسسه ی ارزیابی علوم بالینی(ICES) وبیمارستان کالج زنان  نتایج این تحقیق را در مجله ی Breast Cancer Research and Treatmentمنتشر کردند. آنها ارتباط قوی دیابت و ابتلا به سرطان  پیشرفته ی پستان را در میان زنان دیابتی در کانادا تایید نمودند.

 دکتر Lipscombeازموسسه ی  ICESو موسسه ی تحقیقات کالج زنان می گوید: زنان مبتلا به دیابت مستعد ابتلا به سرطان پستان پیشرفته هستند و این ممکن است یکی از علل مرگ ومیر زیاد بر اثر سرطان باشد.

 دراین مطالعه دکتر Lipscombeبه بررسی مراحل سرطان در زمان تشخیص آن در میان زنانی  با سن  20 تا 105 سال که به تازگی به سرطان پستان مهاجم مبتلا شده بودند، در فاصله ی سالهای 2007 تا 2012 پرداخت.

از بررسی بیش از 38 هزار زن مبتلا به سرطان سینه، 6115 نفر (15.9درصد) از زنان به دیابت مبتلا بودند. بیماران دیابتی مبتلا به سرطان پستان به طور قابل توجهی نسبت به افراد غیر دیابتی  بیشتر در معرض ابتلا به سرطان  پستان در مراحل  پیشرفته هستند.

نتایج این تحقیق نشان داد احتمال وجود سرطان سینه در فاز دو در زنان دیابتی 14 درصد واحتمال تشخیص سرطان سینه  درفاز 3 دراین افراد 21 درصد بیشتر است.

 نتایج همچنین نشان می دهد انجام ماموگرافی در میان زنان دیابتی کمتر از زنان غیردیابتی است که  شاید بهمین دلیل تشخیص سرطان در این افراد هنگامی صورت می گیرد که سرطان پیشرفت کرده و در فاز 2 و 3 می باشد. متاستاز غدد لنفاوی(گسترش بیماری) و وجود تومورهای بزرگتر در زنان دیابتی بیش از زنان غیردیابتی است.

 علاوه براین خطر ابتلا به سرطان پستان درمراحل پیشرفته در میان زنان جوانتر و زنانی که به مدت طولانی به دیابت مبتلا هستند،  بیشتر است.

نتایج این تحقیق نشان داده است در اکثر بیماران مبتلا به دیابت تشخیص سرطان  پستان هنگامی صورت می گیرد که شخص در فاز دوم یا سوم بیماری است و به همین دلیل میزان بقاء آنها در زمان تشخیص درطی پنج سال آینده 15 درصد کاهش می یابد.

محققان می گویند: باید بر غربالگری  سرطان پستان و آزمایشات و کارهای تشخیصی به منظور تشخیص سریع سرطان در میان  بیماران دیابتی تاکید شود تا تشخیص سرطان  درمراحل اولیه امکان پذیر شده و از میزان مرگ ومیر کاسته شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150324120912.htm